Parking samochodowy to w tej chwili towar deficytowy. Ciągle rosnąca liczba aut na polskich drogach sprawia, że parkingi są jedną z najbardziej oczekiwanych przez kierowców inwestycją w miastach. O tym w jaki sposób powinna przebiegać budowa parkingu mówi Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 2002 r. Zobaczmy zatem, jak wygląda budowa parkingu od strony formalnej.
W jakiej odległości od budynków może być parking?
Parkingi powinny być oddalone od działek budowlanych w zależności od ich typu i przeznaczenia. Mamy zatem zasadę, która mówi nam, że minimalna odległość miejsc postojowych dla aut osobowych nie może być mniejsza niż:
- 7 m dla zgrupowania do 4 stanowisk
- 10 m dla zgrupowania od 5 do 60 stanowisk włącznie
- 20 m przy większych zgrupowaniach
Jakie wymiary powinny mieć miejsca postojowe?
Budując parking nie możemy mówić o dowolności wymiarów miejsc postojowych. Są one ściśle uregulowane prawnie. Minimalne wymiary stanowisk postojowych wynoszą:
1) dla samochodów osobowych:
1) dla samochodów osobowych:
- szerokość – 2,5 m,
- długość – 5 m;
- szerokość – 3,6 m,
- długość – 5 m;
- szerokość – 3,5 m,
- długość – 8m.
Wymagania dotyczące nawierzchni
Parking dla aut osobowych musi charakteryzować się nie tylko określonymi wymiarami miejsc postojowych, ale również odpowiednią nawierzchnią. Musi być ona odporna na duże przeciążenia, utwardzona lub chociaż mieć klasę drogi gruntowej stabilizowanej. Biorąc pod uwagę przekrój parkingu, powinien on być zbudowany ze spadkiem zapewniającym swobodny spływ wody tak, aby woda nie zalewała sąsiednich działek.
Jeśli miejsce postojowe ma pełnić funkcję mycia i amatorskiego przeglądu stanu samochodów, w zgrupowaniach miejsc postojowych musi być zapewniony dostęp do wody, oraz odpowiednio wytrzymałą nawierzchnia ze spadkami, umożliwiającymi spływanie wody do studzienek kanalizacyjnych z osadnikami błota i łapaczami oleju.
Jeśli miejsce postojowe ma pełnić funkcję mycia i amatorskiego przeglądu stanu samochodów, w zgrupowaniach miejsc postojowych musi być zapewniony dostęp do wody, oraz odpowiednio wytrzymałą nawierzchnia ze spadkami, umożliwiającymi spływanie wody do studzienek kanalizacyjnych z osadnikami błota i łapaczami oleju.