Jak powstaje droga kołowa? Etapy budowy

budowa drogi

Droga kołowa to pas ruchu, który został wydzielony w celu komunikacji pojazdów kołowych. Dzieli się ona na 7 klas technicznych, przy czym klasy I oraz II oznaczają kolejno autostrady oraz drogi ekspresowe, zaś VII jednopasmowe. Ze względu na takie rozróżnienie, budowa dróg kołowych nie tylko różni się etapami, ale także czasem realizacji i wymaganym zaawansowaniem technologicznym. Jakie kroki są jednak wspólne dla budowy tego typu jezdni, niezależnie od klasy?

twitter

Droga kołowa – elementy wspólne

Pierwszą cechą, która charakteryzuje drogi kołowe jest ich utwardzona nawierzchnia, a do jej realizacji służy najczęściej warstwa bitumiczna, żwir, szuter lub bruk. Kolejnym elementem jest jasno oddzielona jezdnia dla ruchu pojazdów oraz strefa zwana poboczem, którą w miastach zazwyczaj stanowi chodnik wyznaczony dla bezpiecznego ruchu pieszych. Droga kołowa nie może także obyć się bez stosownej infrastruktury na którą składają się m.in. pionowe i poziome znaki drogowe oraz inne elementy, takie jak słupki odległościowe i drogowe oświetlenie.

Od koncepcji do realizacji

Drogi po których poruszamy się na co dzień to efekt długiego i bardzo złożonego procesu, który podlega wielu procedurom prawnym. Koncepcja budowy zazwyczaj pojawia się w Urzędzie Miasta lub innej jednostce odpowiedzialnej za dany obszar. Tam, po opracowaniu planów, ogłasza się przetarg na wykonawców takich jak nasza firma zajmująca się robotami drogowymi. Po wyłonieniu przedsiębiorstwa, które zrealizuje budowę, wykonawca zajmuje się właściwym projektowaniem obejmującym m.in. kompleksowe narady techniczne – gdy warunki te zostaną ustalone, można uzyskać zezwolenie na wykonanie inwestycji i przejść do prac w terenie.

Jak powstaje droga kołowa?

Firma budowlana zajmująca się robotami drogowymi prace rozpoczyna przede wszystkim od przygotowania gruntu pod jezdnię, a także chodniki i inne elementy infrastruktury drogowej. Po utwardzeniu terenu, trasa przyjmuje określony w projektach profil, który zostanie następnie pokryty wierzchnią warstwą ścieralną. Zazwyczaj są to masy bitumiczne, a w zależności od typu drogi mogą to być także kostki betonowe lub brukowe. Współcześnie dużą popularnością cieszą się ponadto bardzo cienkie warstwy ścieralne, które można wykonać szybko, przy zdecydowanie mniejszym nakładzie kosztów.
Zanim pracownicy firmy budowlanej wejdą na plac inwestycji drogowej, odbywa się wieloetapowy proces planowania. To m.in. od niego zależy kiedy rozpoczną się prace i jaki będzie ich ostateczny efekt.

twitter

Odpowiedz

Nieprawidłowe dane
Nieprawidłowe dane
Nieprawidłowe dane
Nieprawidłowe dane
Nieprawidłowe dane
Nieprawidłowe dane
 

W celu zapewnienia maksymalnej wygody użytkowników przy korzystaniu z witryny ta strona stosuje pliki cookies.
Kliknij 'Zgadzam się', aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.